Villkor

Allmänna vilkor

För dig som är privatperson gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen.  Du kan läsa mer om dina rättigheter som konsument hos Konsumentverket.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.
 

Integritetspolicy och cookies

Insamling av information 
Vi samlar in information från dig när du registrerar dig på vår webbplats, loggar in på ditt konto, gör ett köp, deltar i en tävling och/eller när du loggar ut. Den insamlade informationen inkluderar ditt namn, din adress, din e-postadress samt ditt telefonnummer. Dessutom tar vi automatiskt emot och sparar information från din dator och webbläsare, IP-adress, uppgifter om programvara och hårdvara och den begärda sidan.

Användning av information
För att handla hos oss måste du ange uppgifter i samtliga fält som är obligatoriska vid kundregistreringen. Om vi till exempel inte har din e-mailadress kan vi inte skicka någon orderbekräftelse och vi kan inte meddela dig om kända leveransförseningar eller om någon del av din beställning ej kan levereras.

Vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullföra våra åtaganden gentemot dig..

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering, information, marknadsföring och annat som syftar till att vår tjänst ska fungera så bra som möjligt. Dina uppgifter kan användas för att göra din upplevelse personlig och tillgodose dina personliga behov, administrera en tävling, ett erbjudande eller en undersökning.

E-handelssäkerhet
Vi är de enda som äger informationen som samlas in på den här webbplatsen. Din personligt identifierbara information kommer inte att säljas, utbytas, överföras eller delas vidare till något annat företag, i något syfte, utan ditt samtycke, förutom om så krävs för att uppfylla en begäran och/eller överföring, t.ex. för att skicka en beställning.

Utlämnande till tredje part
Vi överför inte personligt identifierbar information till utomstående parter. Detta inkluderar inte betrodd tredjepart som hjälper oss att driva vår webbplats eller vårt företag, med kravet att dessa parter godkänner att hålla informationen konfidentiell.
 
 Vi anser att det är nödvändigt att dela information i syfte att förhindra eller vidta åtgärder mot illegala aktiviteter, misstänkt bedrägeri, situationer som medför en potentiell risk för en persons fysiska säkerhet, brott mot våra användarvillkor eller andra tillfällen då lagen kräver så.    
 
Informationsskydd  
Vi använder oss av avancerade krypteringsmetoder för att skydda känsliga uppgifter som överförs över internet som tex ditt kortnummer när du betalar med kort.
Endast de som ska uträtta ett specifikt jobb (t.ex. fakturering eller kundservice), får tillgång till personligt identifierbar information. De datorer/servrar som används för att lagra personligt identifierbar information lagras i en säker miljö.

Rätten att bli glömd
Du  har rätt att få dina personuppgifter som vi behandlat i och med att du handlat hos oss, raderade om du så  önskar. 

Samtycke 
Genom att använda vår webbplats godkänner du vår integritetspolicy.     
   

Cookies (Kakor)  

Esmeraldas kattshop använder cookies. Enligt lagen om elektronisk kommunikation (25 juli 2003) ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa cookies används till samt hur cookies kan användas. Läs mer om våra cookies här

Orderbekräftelse

När du beställt dina varor så skickas en bekräftelse till den angivna e-postadressen. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och där finns ditt ordernummer som du måste ha om du kontaktar vår kundservice, vill spåra en försändelse eller göra en retur.
 

Outlösta paket

Outlöst paket debiteras med avgift på 150 SEK för att täcka de fraktkostnader som ett icke uthämtat paket innebär för oss. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.Ditt paket ligger normalt i 14 dagar hos ombudet innan det skickas tillbaka till vårt lager.
 

Åldersgräns

För att få handla på Esmeraldas kattshop ska du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. 
 

Ångerrätt

Du som konsument har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor enligt Distansavtalslagen.

Så långt möjligt skall varan returneras i väsentligt oförändrat skick. Om varan har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion kan du bli skyldig att ersätta Esmeraldas kattshop för varans värdeminskning. 

Vi är skyldiga att upplysa om att du som konsument även kan använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, men vi rekommenderar att du använder Esmeraldas kattshops returformulär. Formuläret hittar du  på sidan Reklamation och retur.

Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna om du ångrar ditt köp.

Reklamation

Om en produkt skulle visa sig vara defekt eller felaktig kan varan returneras. Vid en reklamation av felaktig eller defekt vara ska du som kund vara helt utan kostnad. Reklamation till Esmeraldas kattshop ska göras inom skälig tid från det att kunden mottagit ordern, dock senast inom två månader.
Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Läs mer om sidan Reklamation och retur.

Avbeställning

Som privatkonsument har du rätt att avbeställa din order innan vi skickat ordern till dig.

Betalning, leverans och prisvillkor

Du kan välja mellan att betala med kort, via faktura, swisha eller att förskottbetala. I den separata butiken Sophias skönhets- och hälsoshop swisha och förskottsbetala 

Förskottsbetala
Vid förskottsbetalning till Esmeraldas kattshops plusgiro anger du ditt namn och samt ordernr. Efter att du betalt in till vårt plusgiro tar det ca 2-3 vardagar för oss att bekräfta inbetalningen. Vårt plusgiro är 155 94 59-1. Ditt paket skickas så snart vi bekräftat din betalning. 

Betala med kort
Vår sammarbetspartner för dessa transaktioner är företaget Payson som accepterar VISA och Mastercard. Payson är ett företag som garanterar en snabb och säker betalning. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade. Payson använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet – 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet. Inga kortuppgifter lagras.  

Betalning mot faktura 
Vi anlitar Payson som sköter faktureringen.  Betalningsvillkor är 14 dagar och fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress som du anger. För att betala mot PaysonFaktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. 
Väljer du att betala med PaysonFaktura så tillkommer en avgift om 29 kr inkl. moms. 

Leverans
Esmeralds kattshop har lager i Vällingby. Din beställning skickas som 1:a klass brev eller Postpaket. Om varorna skickas som paket  får försändelsen ett kollinummer som används för att visa var paketet befinner sig i posthanteringen. Du kan spåra paket på Postens hemsida. Ett 1:a klass brev får tyvärr inte något kollinummer och kan inte spåras.

Leveranstiderna ligger mellan 3-10 vardagar, beroende på lagerstatus. Har du har extra bråttom med att få hem en vara meddela oss det på info@esmeraldaskattshop.se, så försöker vi prioritera din order.  Längre leveranstider än angivet kan förekomma under perioder då vi har hög belastning p g a hög orderingång, lagerslut, förseningar från tillverkaren mm.

Pris
Priserna på våra varor anges i svenska kronor. Som standard visas priserna inklusive moms. En fraktkostnad på 59 kr tillkommer på alla beställningar där värdet på beställningen understiger 300 kr. Beställningar över 300 kr är fraktfria. 

Transportskadad vara

Om en vara skadas under transporten, skall skadan anmälas omgående till speditören Posten. Du kontaktar även oss för reklamation då vi ansvarar för att leveranserna kommer fram till dig välbehållna. 
 

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.
 

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer.